FREQUENTLY ASKED QUESTIONS

Vår Kundtjänst är öppen från Måndag till Fredag och du är välkommen att maila info@expansys.se om du har ytterligare frågor.

Om EXPANSYS

EXPANSYS är den enda riktiga globala nätbutiken för högteknologi, vi vill bli ditt självklara val när du ska köpa en smartphone eller en intelligent enhet från världens ledande tillverkare.

Hur kan jag kontrollera att en vara finns i lager?

EXPANSYS är ett internationellt företag med flera lager i olika delar av världen och med en direktanslutning till många leverantörer. Detta innebär att vi kan erbjuda ett antal olika leveransalternativ beroende på vilket land du bor i.
När en vara visas som "i lager" kan det, beroende på i vilket lager den befinner sig, ta mer eller mindre tid för att att komma fram till din dörr.

"I lager"
Om en vara finns "I lager", kan den skickas samma dag om din beställning är gjord och godkänd innan klockan 15.
"I lager" men i begränsad upplaga
EXPANSYS fungerar enligt regeln "Först till kvarn". Om du lägger en beställning på en vara med begränsad tillgång, finns risken att andra beställningar är lagda innan din men att de ännu inte har betalats, vilket gör att vårt system ännu inte uppdaterats. Annat exempel kan vara: Om Anders Andersson lägger en beställning Dag 1 och väljer betalning via banköverföring kan Bengt Bengtsson som beställer Dag 2 och betalar med kreditkort få varan före Anders Andersson.
Om du beställt (och betalat) en vara som tar slut jobbar våra inköpare på att så snabbt som möjligt köpa in nya varor eller erbjuda en ersättningsprodukt.
"Förhandsbeställning"
Om en vara är markerad som "Förhandsbeställning" betyder det att den har annonserats av tillverkaren men finns inte ännu i lager och kan alltså inte expedieras för tillfället. Att lägga en förhandsbeställning binder dig inte till köp. När varan kommer in i lager kontaktar vi dig för en bekräftelse och att du är säker på att vara en av de första som får varan.
"Förväntad i lager"
Även om varan inte finns i lager just nu, väntar vi in fler inom kort (produktsidan indikerar förväntat leveransdatum) om leverantören respekterar leveransdatum.
"Beställningsvara"
Om en vara är markerad som "Beställningsvara", betyder det att den inte finns i lager. När du lagt din beställning kommer vårt inköpsteam att i sin tur köpa in den från respektive leverantör.

2. Orderstatus

Vårt system visar följande olika orderstatus:

  • Under Bearbetning: Din beställning har ännu inte behandlats av vår Orderavdelning.
  • Inväntar Ytterligare Information: Vi har skickat dig ett e-mail där vi frågar om ytterligare uppgifter från din sida (adress, godkännande av vilkor etc.)
  • Varan/orna inväntas i lager : Vi har för närvarande inte varan/orna i lager
  • Avslag: Din beställning har fått avslag pga säkerhetsskäl
  • Förfallen: Din beställning har förfallit. Detta kan bero på att vi ej mottagit betalning, ytterligare information eller annan komplettering. Vi har försökt att kontakta dig utan resultat.
  • Annullerad: Du har bett om att vi annullerar din beställning.
  • Dellevererad: En eller flera varor har delleverats i din beställning och vi väntar på att få in resterande vara/or i lager.
  • Delleverans Möjlig: En eller flera varor i din beställning är delleverbara. Du kan genom en knapptryckning tillåta oss att delleverera din beställning till en extra kostnad.
  • Redo för Expedition: Din beställning är nu redo att paketeras och kommer expedieras inom kort.
  • Expedierad: Din beställning är nu expedierad och kommer levereras till dig inom kort.

3. Betalning

  • När görs min betalning?
    EXPANSYS erbjuder flera olika betalningsmetoder (Kreditkort, Faktura Banköverföring och UPS Kontant vid Leverans) men när det gäller Kreditkort så är det viktigt att veta att vi inte drar pengarna från ditt kort för än din beställning paketeras och expedieras. Alltså, debiteringen sker inte automatisk när du lägger din beställning.
  • Vilka olika betalningsmetoder erbjuder EXPANSYS?
    • Kreditkort (Eurocard/MasterCard, Visa, Amex).
    • Banköverföring, Bankgiro/Postgiro (obligatoriskt vid köp över 10 000kr, även om du valt ett annat betalningssätt från början.
    • Företagskonto (registreras via vår B2B-avdelningen och innan köpet genomförs).
    • UPS Kontant vid Leverans (upp till 30 000kr per beställning)

4. Moms

Alla beställningar som expedieras är momsbelagda med ett fåtal undantag.

Vi levererar även internationellt så om du t ex väljer leverans i Norge betalar du inte moms till EXPANSYS utan momsen (och eventuell tullavgift) i Norge. Du får en separat faktura om detta när paketet levererats. För mer information om detta kontaktar du vår Kundtjänst.

Läs även mer om detta under paragraf 2.0 i våra Vilkor.

5. Hur annullerar eller ändrar jag en beställning?

Du kontaktar vår Kundtjänst via e-mail till info@expansys.se
Läs mer under punkt 9 för information om återbetalning.

6. Leveransalternativ.

När du lägger en beställning hos EXPANSYS kan du välja mellan olika leveranssätt.

-Standard Mail service (posten): det billigaste alternativet. Med detta fraktsätt kostar inte frakten dyrare än ditt tillbehör. Du behöver inte heller vänta på ett transportbud då det skickas med vanlig post i ett vadderat kuvert och lämnas i din brevlåda. Men eftersom det är ett billigare alternativ tar det lite längre tid, mellan 5-7 arbetsdagar (då alla våra varor skickas från Frankrike).

-Fraktbolag: du kan välja mellan DHL, TNT och UPS. De garanterar en leverans på 24-48 timmar efter det att ditt paket blivit paketerat och expedierat. De levererar dock ej på helger eller röda dagar. Du får även ett spårningsnummer så att du kan följa ditt paket under hela transporten. Detta fraktsätt är självklart dyrare än posten.

Det som bestämmer fraktkostnaden är vikt och volym. Vissa tillbehör kan vara lätta men för stora för att kunna skickas med posten och då kan du välja endast mellan DHL eller UPS t ex. För att se de olika alternativen och priser kan du pröva dig fram i kassan.

7. Orderspårning

När din beställning är paketerad och expedierad får du ett e-mail med en länk för orderspårning. Detta gäller om du valt DHL eller UPS och denna länk blir aktiverad runt kl 19 då fraktbolagen scannar och registrerar paketen. Om du valt posten finns ingen orderspårning då det skickas i ett vadderat kuvert med vanlig post och kommer i din brevlåda utan att du behöver vara på plats för att signera. Du kan även klicka här för att logga in dig.

På sidan som visas när du loggat in dig ser du en logga för fraktbolaget du valt. Klicka på denna så kommer du vidare till din orderspårning (gäller alltså DHL eller UPS).

8. Returer

  • Hur skickar jag tillbaka en produkt?
    För mer information ber vi dig läsa mer under paragraf 9.0 i våra vilkor eller skicka ett mail till info@expansys.se.
    Vi rekommenderar dig att kontakta tillverkaren innan du går vidare med ärendet till EXPANSYS då det ibland går snabbare att få service i ett tekniskt center på plats i din ort.
  • Hur lång tid tar en reparation?
    EXPANSYS samarbetar med olika certifierade tekniska center över hela världen. Detta gör att det kan ibland ta upp till 4 veckor för en retur att behandlas, repareras/bytas och skickas till tillbaka till dig.
  • Min vara skadades under frakten, hur gör jag?
    Om paketet du får kommer skadat eller helt förstört måste du signalera detta direkt på fraktsedeln i varubudets närvaro. Om detta inte är gjort och ditt paket är noterat som levererat i gott skick, kan du inte begära ersättning av EXPANSYS utan du måste vända dig direkt till respektive fraktbolag.
    Ett oinlöst paket som returneras till EXPANSYS kan skickas tillbaka till dig förutsatt att du betalar fraktavgiften på nytt.

    När du skickar tillbaka en skadad vara till EXPANSYS, vänligen fotografera den eller dem, orginalkartongen, paketet och eventuella andra varor som låg med i paketet. Skriv en detaljerad beskrivning av skadorna på följsedeln.

    Obs! Om paketet är skadat/förstört/ihopklämt när varubudet levererar de thar anteckningar såsom «Med förbehåll för uppackning/inspektion» eller «Paket skadat» har inget juridiskt värde. Vägra ta emot paketet och om möjligt fotografera det och skicka bilderna tillinfo@expansys.se. Vi kontaktar fraktbolaget och gör vårt bästa för att hitta en lösning.

    Om varubudet vägrar stanna kvar vid uppackningstillfället, kryssa INTE i rutan «Mottaget i gott skick» eller liknande och anteckna på fraktsedeln att varubudet inte stannat kvar och att du inte kunnat kontrollera paketets innehåll och skick.
    Kontakta oss innan kl 10 följande dag via e-mail tillinfo@expansys.se.

    Om du bestämmer dig för att vägra ta emot paketet, kontakta oss innan kl 10 följande dag via e-mail till info@expansys.se. Vi kontaktar fraktbolaget och gör vårt bästa för att hitta en lösning.

9. Återbetalning

- Avbeställning innan betalning gjord med Kreditkort

  • Om du har valt att betala med Kreditkort så kan du annullera fram tills dess att vi paketerar varan, vi drar pengarna från kortet vid expeditionstillfället. Ingen extra avgift tillkommer. Du kan ringa eller maila Kundtjänst för att annullera.
  • Om du har betalt via banköverföring till Bankgiro/Postgiro:
    För alla förskottsbetalningar via Bankgiro eller Postgiro som annulleras görs automatiskt ett tillgodokvitto som du kan använda på EXPANSYS och är giltigt 1 år. Du kan enkelt, genom att ringa in eller maila Kundtjänst, få denna summa återbetald till ditt Bankkonto eller Kreditkort.
    - Återbetalning efter expedition
    • Om du har betalat med Kreditkort görs din återbetalning inom c:a 15 bankdagar.
    • Om du har betalat via Banköverföring så sätter vi tillbaka pengarna på ditt Bankkonto inom 30 dagar (vi behöver ditt IBAN- och Swift/BIC, kontonummer och bankens namn) eller så kan du för en snabbare behandling välja återbetalning till Kreditkort inom 15 dagar (vi behöver ditt Kreditkortsnummer och utgångsdatum, ej CVV/CVC-koden).

10. Policy

  • Vår Policy
    Tillträde till EXPANSYS hemsida lyder under våra Vilkor.

    Om det är första gången du handlar från EXPANSYS rekommenderar vi dig att läsa våra Vilkor. Vänligen observera att våra Vilkor kan ändras eller uppdateras.

    Det är ditt eget ansvar att kontrollera om Vilkoren ändrats sen du handlade sist. Om du handlar efter att Vilkoren ändrats anser vi det som att du accepterar de nya Vilkoren.

    Om du inte accepterar våra Vilkor måste du genast lämna EXPANSYS hemsida.
  • Säkerhet
    Webbsidorna som behandlar beställningar skyddas av 1024bits certifikat.

    Om du har frågor gällande säkerheten av EXPANYS hemsida, vänligen kontakta administrator@expansys.com.

    Vi vidtar alla rimliga åtgärder för att garantera säkerheten för alla betalningsuppgifter du uppger, men, förutom då det rör sig om försumlighet från vår sida, kan vi inte hållas ansvariga för eventuella förluster till följd av obehörig åtkomst till dina uppgifter.
  • Vår Sekretesspolicy
    Läs mer under paragraf 10.0 i våra Vilkor.